torstai 27. lokakuuta 2016

koulunkäynti 70- luvulla

Koulunkäynti 70-luvulla

Uusi opetussuunnitelma
Peruskoulun opetussuunnitelma esitettiin 1970. Koulun työviikko muuttui kuusipäiväisestä viisipäiväiseksi 1971. Peruskouluun siirtyminen aloitettiin Lapin läänissä vuonna 1972 ja päätettiin pääkaupunkiseudulla 1977. Oppikoulut lakkautettiin uudistuksen myötä. Pedagogiset menetelmät muuttuivat. Peruskoulu edellytti myös koulurakennuksilta joustavuutta ja muunneltavuutta, sillä opettajajohtoisen luokkaopetuksen rinnalle tuli suurryhmä-, pienryhmä- ja yksilöllinen opetus. Koulutuksen päämääräksi esitettiin oppilaan persoonallisuuden kehittäminen. Yksilökeskeisyyttä korostettiin ja valinnaisaineita lisättiin. Piirtoheittimet olivat 1970-luvun uutuus.

Uudet koulurakennukset
Perinteinen koulutyyppi ei enää soveltunut uuteen järjestelmään, ja vanhoja kouluja ryhdyttiinkin korjaamaan peruskoululle sopiviksi. Uusiin kouluihin rakennettiin kirjastot lukusaleineen sekä auditoriot, joissa koko koulu saattoi kokoontua yhtä aikaa. Uutuus oli maisemaluokka, joka voitiin jakaa liikuteltavilla väliseinillä pienempiin osiin. Aineluokka eli kiertojärjestelmä yleistyi yläasteen kouluissa ja lukioissa. Eri oppiaineilla oli omat opetustilansa, joihin oppilaat välituntien aikana siirtyivät. Tiloista tehtiin avoimia: luokkahuoneet liitettiin lasiseinin käytäviin. Pienryhmät saivat omat soppensa tai ”pilttuunsa”. Solujärjestelmään perustuva rakennus yleistyi 1970-luvulla.  1970-luvulla alettiin myös rakentaa monitoimitaloja, joissa koulu oli vain yhtenä osana. Varsinaisten koulurakennustenkin kohdalla suositeltiin monikäyttöisyyttä, jotta niistä saataisiin irti mahdollisimman suuri taloudellinen hyöty.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti