1950- luvun tyyli on jäänyt historiaan yhtenä muotitietoisimmista aikakausista. Tuona aikakautena nainen pukeutui ja meikkasi erittäin naisellisesti. Naiser käyttivät korkeita korkoja, käsineitä, kellomekkoja, kynähameita ja kävelypukuja. Marilyn Monroe, Audrey Hepburn, Gina Lollobrigida, Elisabeth Taylor ja Sophia Loren ovat aikakauden tunnetuimpia naisihanteita.
Kun
Dior vuonna 1947 esitteli New Look-kokoelmansa, syntyi
samalla 50-luvun tyylin tunnusomaisimmat piirteet, hulmuava
kellohelma ja kapeaksi kurottu vyötärö. Naiset
ympäri maailman hurmaantuivat tyylistä. Ankaran sota-ajan jälkeen,
tuntui sukupuolten perinteinen roolijako houkuttelevan tutulta ja
turvalliselta. Pitkien sotavuosien ajan naiset olivat raataneet
käytännöllisissä sukupuolettomissa vaatteissa ja nyt oli
viimein tilaisuus pukeutua naisellisiin vaatteisiin.
Jokaisen
naisen vaatevarasto, siitä huolimatta oli
käytännöllinen. Hyvin siisti ja räätälöity look oli haluttu.
Pohjepituiset hameet olivat joko kynämäisen kapeita tai kellomaisen
leveitä, vyötärö oli korostetun kapea, miehusta tyköistuva ja
povea korostava. Tavoiteltu tiimalasisiluetti saavutettiin
korsetilla, topatuilla rintaliiveillä ja hameiden helmaa kohottivat
poimutetut nailonalushameet. Käsineet ja korot täydensivät
lookin.
NAISELLISET
MEKOT
Suosittu
mekkomalli oli kellomekko, jossa oli hulmuava helma, kapea vyötärö
ja tyköistuva yläosa. Helma saattoi olla yksinkertainen kellotettu,
rypytetty, taikka siinä saattoi olla isoja tai pieniä laskoksia.
Kellohelman vallitsevin mitta oli puolisääreen,
mutta se sahasi muodin oikkujen mukaisesti vuoroin ylemmäs ja
vuoroin alemmas. Kellohelmojen alla käytettiin usein
tyllialushameita, jotka kohottivat helmaa ja toivat hameeseen
liikettä. Alushameet kovetettiin tärkillä tai sokeriliuoksella,
jotta ne olisivat säilyttäneet muotonsa. 50-luvulla
kellomekkoihin innostuttiin kirjailemaan kuvioita, kuten palloja,
kukkia ja villakoiria. Villakoiraa voi oikeastaan pitää 50- luvun
symbolina.
|
|
|
|
Vyö
oli mekoissa hyvin yleinen. Kankaat olivat kevyitä
ja hyvin laskeutuvia.
Mekkoon
lisättiinusein leveäkäänteinen kaulus ja hihoihin mansetit.
Vaatteiden värit rohkenivat ajan myötä ja tulivat voimakkaammiksi.
Kuvioikuosit, etenkin kukkakuosit yleistyivät. Tylliä ja pitsiä
poimutetiin kymmeniä metrejä pitkien iltapukujen ja
ballerinamittaisten kellohelmojen alle. Coco Chanel keksi 50-luvulla
pikkumustan, josta on muodostunut klassikko. Jokaisella
sesongilla oli oma siluettinsa. Esim. Pierre Cardinin H-linja vuonna
1954, Diorin A-linja vuonna 1955 keväällä ja Y-linja syksyllä.
ASUSTEET
1950-luvun elegantti olemus vaati oikeat asusteet. Asusteet olivat pieniä ja siroja. Hyvin pukeutuva nainen käytti hattua ja hansikkaita, kenkien ja käsilaukun tuli sopia yhteen. Päähineistä suosittuja olivat pienet, litteät ”pillerirasiat”, joita jopa morsian saattoi käyttää. Koruja käytettii vielä antamaan viimeisen silauksen lookkiin.
Kenkävaihtoehtoina olivat joko kumitossut tai piikkikorkokengät. Kenkämuoti kulki kohti terävämpää kärkeä ja kapeampaa korkoa, jonka huipentuma vuosikymmenen lopulla oli pahamaineinen naulakorko eli stiletto.
Iltapukeutumisessa pitkät hansikkaat, korkeat korot ja riippuvat korvakorut olivat olennainen osa kokonaisuutta. Daamin juhlakoruihin kuuluivat näyttävät rihkamakorut, kuten rintaneulat, joita saatettiin käyttää esimerkiksi turkisstoolan yhteydessä.
ALUSVAATTEET
Aivan
kivuttomasti, muodissa ollut naisellinen ampiaisvyötärö- look
ei syntynyt. Vartalon virheitä ja puutteita korjailtiin strategisiin
kohtiin sijoitetuilla toppauksilla ja vartaloa muokkaavilla
alusvaatteilla. Tyttöjen alusasuihin kuuluivat 1950-luvulla
rintaliivit (mahdollisesti topatut), liivit sukkanauhoineen,
saumasukat, pikkuhousut, alushame ja mahdollisesti vielä aluspusero,
eli vseitsemän vaatekappaletta jo ennen kuin päästiin varsinaiseen
pukeutumiseen. Alusvaate mainoksessa luvattiin vapautta vartalolle,
mutta nykyisen käsityksen mukaan tyttöjen asu oli melkoisen
epämukava.
TEINIMUOTI
50-luvulla
syntyi teinimuodin käsite. Teinitytöt tanssivat jiveä. Tytöillä
oli poninhäntä, kellohame tai kapeat, puolisääreen ulottuvat
housut tennareiden kanssa. Puserona saattoi olla miesten valkoinen
kauluspaita tai jumpperi.
MIEHET
Miesten
muodissa muutokset näkyivät maltillisemmin, kuin naisten muodissa.
1940-luvun sotilaallinen tyyli haluttiin kuitenkin jättää taakse.
Puvuissa
linjat pehmenivät hieman, ja ruskean värin suosio lisääntyi
harmaan kustannuksella. Työssä ja kodin ulkopuolella käytettiin
pukua, kesällä vaaleaa ja kevyttä, talvella tummaa ja lämmintä.
Myös yhdistelmäpuvun suosio arkipukuna kasvoi. Miehellä
puvun housut olivat todella väljät, takki kapeni
olkatoppauksistaan, yleisilme muuttui huolimattomammaksi, solmiopakko
poistui ja hattua saattoi pitää takaraivolla huolettomasti
kallellaan.
Vapaa-aikaan
kuuluivat neuleet, työ- ja urheilupusakat sekä kesällä
lyhythihaiset trikoopaidat, joita käytettiin ilman solmiota, mutta
ehdottomasti vain lomalaitumilla.
Arkikengät
olivat tukevia ja paksupohjaisia. Asusteista tärkein oli hattu, joka
yleensä oli huopaa. Muita materiaaleja olivat kesähatuissa
erilaiset punokset ja talvilakeissa turkis.
Nuoret
miehet hullaantuivat, kun James Dean aloitti farkkumuodin,
käyttämällä farkkuja ja nahkarotsia elokuvassa Nuori
Kapinallinen vuonna 1955 ja Marlon Brando toi tunnetuksi
valkoisen T-paidan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti